1965 shelby gt350r: ultimate guide
Содержание:
- Tolerable on road
- Изменения
- Pricing and Which One to Buy
- GT500 vs GT350R: The Basics
- На треке
- The R premium
- Interior, Infotainment, and Cargo
- Shelby GT500 & Shelby GT350R At Steeda
- A fresh take on naturally aspirated horsepower
- Statistics
- Carbon fiber for all
- Ford Mustang Shelby 2006 год – современность…
- Стоимость
- GT500 vs GT350R: Exterior & Interior
- First-drive engine impressions
- Trickle-down performance
- A Ford/Shelby Joint Venture
- Последнее предупреждение
- A suspension pregnant with iron particles
- Технические характеристики
Tolerable on road
While the R’s main mission in life is torching race tracks, owners are likely to be spending a fair amount of time on normal roads, too. A very brief drive on city streets outside the M1 track reveal firm bump stiffness, light steering and a less boisterous exhaust soundtrack — with the car in its Normal drive mode, anyway. Medium to large impacts are certainly felt inside the cabin, but it’s not overly uncomfortable. Short trips around town and driving to and from a track day won’t wreck occupants.
Enlarge Image
The GT350R is firm on road, but it’s not jarring.
Jon Wong/Roadshow
Of course, with great power comes poor fuel economy. The EPA estimates the 2020 Shelby GT350R will return 14 miles per gallon in the city and 21 mpg highway. Those numbers are low enough to warrant a $1,300 gas-guzzler tax, too. Not uncommon for a car like this, but still — yikes.
Inside, the R is the same as it ever was, save for some red accent stitching and GT350R badges. Standard Recaro front race seats are comfy and tightly hold passengers in place, and you don’t need to worry about scooching up to accommodate rear passengers since, you know, you can’t bring any. There’s serviceable space in the trunk, too, with 13.5 cubic feet of area on offer.
On the tech front, the GT350R employs Ford’s Sync 3 infotainment interface, housed on an 8-inch touchscreen. A nine-speaker audio system, satellite radio, Wi-Fi hotspot and both Apple CarPlay and Android Auto come standard. Navigation with real-time traffic and a new 12-speaker B&O sound setup are optional. For safety, a rearview camera is standard (because it’s federally mandated), while available features are limited to blind-spot monitoring and rear cross-traffic alert.
Enlarge Image
The 2020 Ford Mustang Shelby GT350R will set you back $73,435 to start.
Jon Wong/Roadshow
Изменения
Вы можете припарковать GT350 2019 рядом с 2018 и увидеть, что различия сводятся к минимуму. И это определенно не недостаток в нашем случае. Стиль Ford Mustang Shelby GT350 2019 такой же напряженный и привлекательный, как и его производительность. Как уже упоминалось, внешние различия носят довольно деликатный характер. Незначительные изменения коснулись решетки радиатора и конструкции колес. У него даже по-прежнему есть оригинальные фары этого поколения Mustang вместо прищуренных фар 2018 года и старше, что уже может стать достаточной причиной для покупки GT350. Однако есть новое заднее крыло.
Опциональное крыло или «качели», как любили его называть инженеры Ford (это гибрид спойлера и крыла — понимаете?), было разработано в ходе обширных испытаний в аэродинамической трубе с предстоящим и горячо ожидаемым GT500. Это, несомненно, заметно с визуальной точки зрения, особенно с дополнительным Gurney flap (вертикальная плоскость, добавленная к заднему крылу для увеличения прижимной силы). Но в целом мы не думаем, что крыло выглядит неуместным. В сочетании с измененным открытием решетки радиатора новые аэродинамические настройки обеспечивают большую прижимную силу сзади и меньшую подъемную силу в передней части автомобиля на скоростях, которых вы, скорее всего, достигните на гоночной трассе.
Внутри изменения Ford Mustang Shelby GT350 2019, вероятно, останутся незамеченными для всех, кроме нынешних владельцев. Интерьер по-прежнему выполнен из твердого пластика, которому мы не поклонники, но есть новые замшеподобные вставки для дверей и регулируемые кожаные сиденья с подогревом, вентиляцией и тремя настройками памяти. Мы решительно предпочитаем стандартные сиденья Recaro, которые, несмотря на агрессивную поддержку и узость, весьма благоприятствуют энергичному вождению. 8-дюймовый сенсорный экран Sync 3 теперь является стандартным, наряду с двухзонным климат-контролем. В этом году также предлагается дополнительная аудиосистема B&O с 12 динамиками.
Pricing and Which One to Buy
If you’re entranced with the GT350, we think there’s only one way to go: with the standard model, which is thousands less than the edgy GT350R. Forgo the short list of options; the GT350 comes thoroughly equipped for serious track driving, with standard Michelin Pilot Sport Cup 2 track-focused tires, and coolers for oil, transmission, and differential. But know that similarly priced competitors such as the 650-hp Chevrolet Camaro ZL1 and 717-hp Dodge Challenger SRT Hellcat are far more powerful and faster in a straight line—the Camaro is also a great race-track car—which makes them viable competitors and worthy of consideration. And then there’s this: Ford is bringing a new 2020 Shelby GT 500 to market with a supercharged 5.2-liter V8 (not the Voodoo engine) with 760 hp.
GT500 vs GT350R: The Basics
With a naturally aspirated 5.2L flat-plane crank V8, the GT350R screams all the way to its 8,250 rpm
redline. With the Tremec TR-3160 6-speed manual being the 350’s only available transmission, Ford has
its finger on the pulse that this car is truly meant to be a driver’s car. Just think about it, the
Shelby GT350 was launched in late-2014, early-2015. Ever since then, and even today — 5 years later —
the GT350R still holds its own against many other vehicles double its MSRP. Now, that’s certainly saying
a lot!
On the other hand, the Shelby GT500 takes all the most amazing attributes of the GT350R and adds another
200 horsepower — in more than just the engine compartment. Swapping over to a conventional cross-plane
V8 and adding a 2.65L Eaton Supercharger, the GT500 puts out an asphalt-melting 760 horsepower and 625
lb-ft of torque. And in order to effectively handle that much power both on the street and the track,
the GT500 is only available with a Tremec TR-9070 7-speed dual-clutch transmission. That’s right, no
‘man’ pedal. Does it matter to us? Heck no! This car makes nearly 700 horsepower to the wheels, yet you
still feel like you’re driving a Miata. Yes, it’s really that easy.
На треке
Разговоры обходятся дёшево, но во время нашего мероприятия в M1 Concourse в Понтиаке, штат Мичиган, время трека было бесплатным. И через пару кругов изменения, хотя и незначительные, стали очевидными. Конечно, шины Sport Cup 2 обеспечивают отличное сцепление, но именно Форд Мустанг Шелби GT350 2019 позволяет исследовать границы сцепления с уверенностью, которая оказалась наиболее впечатляющей. Поворот чувствуется быстрее, но автомобиль всё ещё верно передает сцепление, доступное на передних шинах. Задняя часть покорно следует за передней на выходе из быстрых поворотов на третьей передаче. Антипробуксовочная система обеспечивает необходимую помощь в режиме «Track», позволяя Shelby скользить в агрессивных поворотах.
Трудно понять, насколько эффективно новое крыло, без сравнения с моделью 2018 года. Его работу можно ошибочно принять за сцепление колёс с дорожным покрытием на любых скоростях, кроме довольно высоких. Но тормоза остаются такими же надёжными и неисчезающими, как и прежде, а тормозная способность только улучшилась благодаря новым шинам.
Мощность и та славная нота двигателя, которая её сопровождает, неизменны. Соблазнительно ожидать немного больше мощности наряду с обновлениями подвески, но 5,2-литровый V8 по-прежнему использует свой плоский коленчатый вал, развивая обороты до 8 250 об/мин и производя 526 лошадиных сил и 582 Ньютон-метров крутящего момента. Это уникальный и восхитительный мотор.
The 2020 Ford Mustang Shelby GT350R is in dealers now with a base price of $73,435, not including $1,095 for destination or $1,300 for the gas-guzzler tax. With that amount of coin, customers can also have a 650-horsepower Chevrolet Camaro ZL1 1LE that begins at $69,500 and have a lot more power to boot — the American muscle car wars are certainly fierce.
So, if you’re in the market for the most powerful, track-focused pony car you can get your hands on, the Chevy is likely going to be the one for you at the moment. But if you’re like me and appreciate a high-revving, naturally aspirated engine, and value a car that feels genuinely special when driven on track, the Shelby GT350R might be the one for you.
Interior, Infotainment, and Cargo
At first glance, the Shelby GT350 interior appears identical to that of the regular Ford Mustang. The mix of modern and retro styling is sweet, and front-seat legroom is abundant. Although faux-suede trim and Shelby badging are specific to the GT350 and add some differentiation, the plentiful hard plastics look and feel low-grade for a car at this price point. A pair of standard Recaro front sport seats are supportive yet still quite comfortable but only offer basic seat adjustments. We like the thin cross section of the flat-bottom steering wheel, which avoids the thick-rim trend. The GT350 is a hoot at the track and also an agreeable travel companion. In our testing, it held the second-most carry-ons and the most interior storage space among its space-challenged competitors. The back seat stows with a pull-strap release and folds up by hand. Only the Dodge Challenger we tested held more luggage than the Shelby.
View PhotosFord
Shelby GT500 & Shelby GT350R At Steeda
If you think this is all we’re going to do with these cars, then think again! We’re proud to be able to
have access to these amazing Ford Performance vehicles, and we plan on doing everything we can to
deliver as much information as we can to you! Not only because we use these cars for research and
development for new Steeda parts, but also because we like to see what these cars can do in stock form
before we start turning a wrench!
Stay posted to this page as we’ll continually be making updates as we do more with these Ford Performance
vehicles. Be sure to like, follow and subscribe to our social media channels to stay up-to-date on
anything and everything Ford & Mustang!
Related Articles
-
2021 Mustang Mach 1 vs Shelby GT350
-
Shelby GT350 vs Mustang GT PP2: Which Is Better?
-
What Is A Shelby GT350?
Image Credit: Ford | MotorTrend
A fresh take on naturally aspirated horsepower
Ford’s 5.2 liter V8 makes 526 horsepower and 429 pound-feet of torque—and it reaches these gaudy numbers via natural aspiration. You know, just like an old-timey car from 2001. Ford’s an enthusiastic proponent of turbocharging (see EcoBoost, which permeates its line-up), but in the GT350, the engineers opted for a somewhat exotic engine design that makes silly gobs of power without forced induction.
That’s a bold move considering turbocharging has become de rigueur for so many cars in the GT350’s performance range. But Ford’s engine play isn’t a contrarian gimmick. It’s a calculated decision that achieves a very specific engine character.
Jon Phillips
Damn, V8s are big.
-
It helps generate a growling exhaust note that will have you downshifting just to hear the blarp-blarp-pop. Ferrari uses a flat-plane crankshaft in its V8, and Ford’s engine sounds just as exotic to the untrained ear.
-
It helps improve engine breathing thanks to an unconventional firing order that optimizes cylinder exhaust pulse separation. And anytime you can improve the flow of air through an engine, increased power follows.
- It delivers an extremely quick-revving and high-revving engine, with a very broad torque curve. In fact, 90 percent of the engine’s peak torque is available between 3450 rpm and 7000 rpm. And the V8 redlines at 8250 rpm. That’s 8250, Timmy. Can you count that high?
Dan Masaoka
The throaty-delicious flat-plane crankshaft.
I really can’t say enough about this engine. It sounds incredible, and makes the kind of manageable, usable power you need on a road course. And just knowing that a new naturally aspirated V8 is going into production in 2015 says something meaningful about the human condition.
Statistics
Speed 7.3 Handling 5.5 Acceleration 8.4 Braking 5.5 |
A 656 | |
Required DLC: |
||
Unlock Requirements Car Dealer: |
||
Performance & Division Division: Speed: Acceleration: 0-100 mph (0-161 km/h): missing data Braking: 60-0 mph (97-0 km/h): missing data 100-0 mph (161-0 km/h): missing data Lateral Gs: 120 mph (193 km/h): missing data |
Speed 6.9 Handling 5.5 Acceleration 8.3 Braking 5.5 Rare |
A 643 | |
Unlock Requirements Showcase: Complete the Ken Block Ford GT350R 1-On-1 Showcase event |
||
Performance & Division Division: Value: ? CR Tier 3 — Rare (+215) Speed: 60-0 mph (97-0 km/h): 130.7 ft (39.8 m) |
Speed 7.4 Handling 7.5 Acceleration 8.4 Launch 8.0 Braking 8.9 |
S1 820 | |
Unlock Requirements Autoshow: |
||
Performance & Championship Championship: Value: 75,000 CR Speed: Acceleration: 60-0 mph (97-0 km/h): 140.0 ft (42.7 m) |
Speed 7.7 Handling 8.1 Acceleration 7.2 Launch 8.8 Braking 8.5 |
S1 840 | |
Unlock Requirements Autoshow: |
||
Performance & Car Type Car Type: Rarity: Speed: Acceleration: 60-0 mph (97-0 km/h): 144.6 ft (44.1 m) |
Speed 7.2 Handling 6.8 Accel 6.1 Launch 6.2 Braking 6.1 Offroad 5.3 |
S1 815 | |
Availability Autoshow: Auction House: Seasonal: Forzathon Shop:N/A Festival Playlist:Series 10 (Summer) — «The Modern Era» championship |
||
Performance & Car Type Car Type: Value: 75,000 CR Speed: Acceleration: 0-100 mph (0-161 km/h): missing data Braking: 60-0 mph (97-0 km/h): missing data 100-0 mph (161-0 km/h): missing data Lateral Gs: 120 mph (193 km/h): missing data |
Pre-Order Car
SECTION STUB You can help the Forza Wiki by adding to this article
Speed 7.5 Handling 8.3 Acceleration 8.8 Launch 8.4 Braking 9.6 |
S1 900 | |
Required DLC: |
||
Unlock Requirements Autoshow: |
||
Performance & Championship Championship: Speed: Acceleration: 0-100 mph (0-161 km/h): missing data Braking: 60-0 mph (97-0 km/h): missing data 100-0 mph (161-0 km/h): missing data Lateral Gs: 120 mph (193 km/h): missing data |
Forza Edition
Speed 6.5 Handling 5.9 Acceleration 8.3 Braking 5.9 Legendary |
A 673 | |
Unlock Requirements Championship: Complete the Domination (Elite) Championship |
||
Performance & Division Division: Value: ? CR Tier 5 — Legendary (+460) Boost: 40% CR / +40% CR at Road America 60-0 mph (97-0 km/h): 131.5 ft (40.1 m) |
Carbon fiber for all
There’s more, though. The GT350 has massive 15.5-inch front rotors paired with custom-designed six-piston Brembo calipers to get the car stopped. And the more track-focused GT350R adds even more technology, starting with a carbon-fiber rear wing that out-squishes the downforce created by the base GT350’s comparatively sober decklid fin. Ford says the GT350R generates even more downforce than Porsche’s GT3, which has a wing so large, you’d think it was designed by 10-year-old boys.
The GT350R is also 130 pounds lighter than the GT350 Track Pack model (that’s what happens when you strip out air conditioning, the stereo, rear seats and other modern pleasantries). But the headline feature of of the GT350R could be its 19-inch carbon-fiber wheels and custom-designed Michelin Pilot Sport Cup 2 tires.
Dan Masaoka
A cutaway of the carbon-fiber wheel of the GT350R. The full, unmolested wheel weighs just 18 pounds. That’s light. And lightness means everything.
Ford completes the package with incredibly sticky Pilot Sport Cup 2s, formulated by Michelin just for the GT350R. It’s an R-compound tire that can only be fully exploited by true driving talents. Paired with the carbon-fiber wheels, you’ll never be able to blame your wheel-and-tire set-up again.
Ford Mustang Shelby 2006 год – современность…
Shelby GT-H и Shelby GT
2006 год, на это время приходится возрождение модификаций Shelby. Сначала они продаются просто как версии гоночной модели GT – Shelby GT-H (в 2006 и 2007 гг) и Shelby GT (в 2007 и 2008 гг). Автомобили комплектовались 8-цилиндровым 4,6 L SOHC «Modular» (по 3 клапана на каждый цилиндр), развивающим благодаря системе VCT (изменение фаз газораспределения) 300 л. с. Комплектации Shelby отличаются от простого GT различными элементами дизайна и незначительным приростом мощности.
Shelby GT500 и Shelby GT500KR
Уже в мае 2006 г на рынок выходит Shelby GT500, которая комплектуется 500-сильным, 5,4-литровым V8. У нее имеются спортивные кресла, обшитые натуральной кожей и дизайнерские элементы придающие автомобилю спортивный стиль.
На 2006 г выпадает и презентация Ford Shelby GT500KR, укомплектованного тем же 5,4-литровым V8, но уже с 540 л. с. Также был изменен практически весь кузов (кроме крыши) – экстерьер стал более динамичным и спортивным.
Фото: Ford Mustang Shelby GT500 Cobra (2013 год)
Mustang Boss 302 и Shelby GT500
А в 2012 г на дороги выезжает Mustang Boss 302, оснащенный 8-цилиндровым Hi-Po 302 Ti-VCT, выдающим 444 л. с. В принципе, это тот же Coyote 5,0, но глубоко модернизированный – был существенно уменьшен вес ряда компонентов, а также увеличена высота поднятия клапанов.
А еще в 2012 г появилась новая версия Shelby GT500, с новым V8 объемом 5,8 литра и мощностью 662 л. с. – пока что это рекордный показатель для V8. Разгоняется такой Shelby GT500 до 320 км/ч.
В 2013 был создан Ford Shelby GT500 Cobra 2013 в память о Кэрролле Шедби с мощьностью в 850
Стоимость
Ожидается, что российские продажи нового «Мустанга» стартуют в ближайшие 2-3 месяца. В набор базовых опций спорткара включены:
- передние фары с ксеноновым наполнением;
- стильные легкосплавные диски диаметром девятнадцать дюймов;
- задний диффузор;
- раздельная климатическая система;
- продвинутая «музыка» с 9 динамиками и информационно-развлекательный комплекс;
- управляемый 8-дюймовым тачскрином на передней панели.
Подводя итог обзора Ford Mustang GT350 2016 года, следует сказать, что североамериканский производитель остаётся верным себе. Автомобиль получился в меру агрессивным и достаточно комфортным, а его технические характеристики способны подарить удовольствие от езды как в городском режиме, так и на гоночном треке. Да, пускай его российская стоимость вряд ли позволит ему стать местным бестселлером «Голубого Овала», но своего покупателя эта модель точно найдёт.
07.07.2015
GT500 vs GT350R: Exterior & Interior
GT500 vs GT350R: Exterior
The Shelby GT350R hasn’t changed much in the past five years it’s been available on the S550 platform.
Aside from new color changes like the addition of Orange Fury for the 2018 model year and Ford
Performance Blue for the 2019 model year. Even so, the styling of the GT350R still stands out just as
good, if not better, than the day the car was released. With the sloping front end and extremely low
splitter, even at stock ride height, the GT350R has an aggressive stance that exudes both form and
function. Combine that with the aggressive offset 19” carbon fiber wheels, red Brembo brakes, a large
carbon fiber wing and a loud color like Orange Fury — and you’ve got one beautiful Mustang.
The Shelby GT500, on the other hand has a different approach when it comes to those who want to be seen a
mile away. The 760 hp powerhouse under the hood begs for as much cool air as possible through the front
fascia. This means that the Ford Performance engineers and designers needed to work together to open up
that front end to allow for maximum cooling potential for the numerous coolers and radiators that makeup
the GT500. Combine those efforts, and you get a gaping mouth that looks like it will eat you as it
utilizes all that horsepower passing you on the back straight at Virginia International Raceway. Get
yourself the hyper track-focused $18,500 Carbon Fiber Track Package (CFTP) and you’ll net yourself
carbon fiber wheels cutting down on 60 pounds of rotating mass, a giant carbon fiber GT4 wing, revised
suspension and much more.
GT500 vs GT350R: Interior
The interior of the Shelby GT350R remains similar to past recent model years. Standard analog gauges are
still the norm, with no available digital dash, along with cloth Recaro seats. The 2019 model year
introduced new red accent stripes into the seats and carbon fiber instrument panel to the 350R. Red
accents are the dead giveaway that you’re sitting in an “R,” and we’re totally okay with that. We’d like
to see the addition of the digital dash to the GT350 lineup, however, we know that kind of option isn’t
what this car was intended for — driving hard and fast.
The Shelby GT500 simply just feels special as you sit in the driver seat. Rightfully so, with a base
price north of $70,000. Regardless, you’re welcomed with optional leather Recaro seats that embrace you
regardless of how fast you’re cornering, along with white accents and stitching throughout the inside of
the car that break up and contrast the rest of the black interior well. You’ll see a matching alcantara
steering wheel with white stitching and sight line at the top that tie in well to the rest of the
interior. Should you glance down at the center console, you’ll see a dial. That’s right, a dial is in
place of your standard shifter-style gear selector. This is to accommodate the 7-speed dual-clutch
transmission. We’re also ecstatic to see the 12” LCD Digital Instrument Cluster standard across all
GT500s with unique Ford Performance and Cobra logos sprinkled throughout — simply making this car a
one-of-a-kind Mustang.
First-drive engine impressions
I’ve driven fast cars at Laguna before, but never such a powerful car. But Ford’s engine, while absolutely exhilarating with forward momentum, never got close to scaring me. For starters, the engine doesn’t outdrive the chassis like so many American muscle cars before it. But we can also thank the V8’s linear torque curve, which doesn’t present any surprises as the engine revs and revs and revs to redline.
Ford
How do you know that’s a 350R and not a “vanilla” GT350 on track? It’s got a red Shelby badge on the grille, a big wing in the back, and an even squatter stance on the asphalt.
Much of my high-performance seat time has transpired in an E46 M3 (8000 rpm redline) and Lotus Elise (8500 redline). So I’m a bit desensitized to the thrill of an ever-winding engine. But those BMW and Lotus engines are peaky, delivering shocking forward thrusts at the mid and upper ranges of their power bands. By comparison, the GT350’s engine is surprisingly even-keeled for all its raw acceleration and bombastic thunder.
If you want to cut down on a few busy downshifts—and you might need to, because I didn’t find a comfortable heel-toe set-up—know that the engine is flexible enough to leave the car in 3rd for a few 2nd-gear corners. It’s easy to pounce on an early throttle during corner exits—especially with so much chassis grip—and once you’re pointed in a straight line, the car can’t be stopped.
Dan Masaoka
Set at its most modest throttle and exhaust settings, the V8 doesn’t intrude on the serenity of Pebble Beach.
The engine’s civility also proved out on the coastline drive around Pebble Beach. The V8 is polite and pliable at low RPMs, and when you’re toodling around town with 2500 on the tach, it really feels no more aggressive than a European family sedan. Leave the engine in its Normal driving mode with the muffler noise button set to quiet, and throttle response and exhaust resonance is sporty, but well-mannered. Clicking the car into Sport mode makes the accelerator a bit more nervous, and turning on muffler sound effects unleashes full aural fury.
Trickle-down performance
The chief upgrade to the GT350R is a redesigned front suspension and high-trail steering knuckle, both of which are borrowed from the upcoming GT500. These upgrades improve balance on track while also making the car less susceptible to tramlining on public roads — the latter of which is a big problem with the GT350. In addition, a new steering rack and electric power steering tuning allow for sharper and easier track driving.
All of that joins the GT350R’s existing list of performance goodies, like two-mode adaptive dampers, monstrous six-piston front and four-piston rear Brembo brakes, and meaty 19-inch 305/30 front and 315/30 rear Michelin Pilot Sport Cup 2 tires, wrapped around carbon-fiber wheels. Those wheels account for roughly 60 of the 88 pounds of weight savings the R boasts over the standard GT350. The remaining 22 pounds comes from the removal of the Mustang’s rear seats and the exhaust resonators.
Out on the M1 Concourse, the R does everything you tell it to, once some heat is built up in the Michelins. The Brembo clampers wick away speed in a hurry, allowing you to dive into brake zones later than you’d think. Cranking the steering wheel results in the front end immediately turning in, and there’s an absolute ton of grip, easily getting you to apex and track-out points.
When the GT350R tackles M1’s ridiculously tight hairpin turn, you’ll get a hint of understeer as you feel the front tires reach their limits through the communicative steering, but it’s quickly dealt with by rotating the rear end around using the throttle. Everywhere else on the track, the GT350R never sets a foot wrong, with dynamics that are approachable at the limit, yet retaining a raw and massively entertaining personality.
Enlarge Image
Carbon fiber wheels, Brembo brakes, and Michelin tires are part of the GT350R’s deal.
Jon Wong/Roadshow
A big part of the R’s personality can be credited to the 5.2-liter, naturally aspirated, flat-plane-crank V8 thumping away under the hood, with 526 horsepower and 429 pound-feet of torque. The engine is unchanged from the GT350, which is fine, because it’s wonderful. With muscular, linear power delivery up to its 8,250-rpm redline and soul-stirring engine note, this is one of the best V8 engines available anywhere. Instant throttle response and well-spaced pedals allow for heel-and-toe shifting, making downshifting before turning a breeze. For fans of automatic rev-matching, you’re out of luck — Ford doesn’t offer that feature in the GT350R.
Is there a difference between the standard GT350 and GT350R around M1? Yes. The R is more eager to turn in and has a touch more grip through corners. It’s just not quite so apparent around M1’s tight confines, but no doubt the increased grip levels will be more noticeable and appreciated on a larger road course with wider, higher-speed complexes.
A Ford/Shelby Joint Venture
Upon first approaching Carrol Shelby, Ford’s then-Vice President, Lee Iacocca, was insistent upon qualifying the Mustang for the SCCA Production class competition. This was an idea that intrigued Shelby and sent his design prowess into high gear. With an agreement between the famed designer and automotive giant in place, Ford began shipping special optioned 1965 Mustangs to Shelby’s California facility.
These Mustangs arrived void of side or rear windows, heaters, defrosters, upholstery, headliners, or insulation. Each of these Mustangs also came equipped with 271 HP, 289 cubic-inch V8 powerplants. With vehicles in-house, Shelby and his team got down to the business of creating a race car that both he, and Ford, could be proud of.
Последнее предупреждение
Как и все последние фордовские модели, “Shelby GT500” оснащен развлекательно-коммуникационной системой “Ford SYNC”.
На рычаге “коробки” – шар в стиле “Shelby GT500” сорокалетней давности…
ДИКИЙ рев, раздавшийся из-под капота, едва я нажал на газ, стал первым мне предупреждением. Ведь если на серийном “Мустанге” установлен 315-сильный двигатель V8 объемом 4,6 л (в версии “GT” – новый пятилитровый мотор в 412 л.с.), то под эту алюминиевую крышку от “Shelby GT500” загнали “табун” в 540 “лошадей”. Такую мощь выдает новый V-образный восьмицилиндровый мотор объемом 5,4 л, с четырьмя клапанами на каждый цилиндр и оснащенный нагнетателем “Eaton”. Двигатель способен выдать 690 Нм крутящего момента при 4.500 об/мин и разогнать “Мустанг” до 100 км/ч за 4,9 с. Этому способствует и великолепно подобранная шестиступенчатая механическая “коробка” и более ”короткий” редуктор заднего моста.
Чтобы удержать такой автомобиль на дороге, пришлось заменить пружины и амортизаторы подвесок на более жесткие и установить дополнительные тяги на ведущий мост для уменьшения продольных и поперечных колебаний, а передний стабилизатор сделать мягче во избежание выраженной недостаточной поворачиваемости. Что ни говори, а 58% из 1.854 кг веса машины сконцентрировано на передней оси.
Тем не менее уже с первых метров ощущаешь строптивый характер “GT500”. В затяжном вираже задняя ось уходит наружу, стоит только чуть резче придавить газ и дать стрелке тахометра преодолеть отметку в 2.500 об/мин. По ощущениям значительная доля крутящего момента проявляется уже при этом диапазоне оборотов двигателя.
Похоже, зная это, специалисты из SVT настроили систему стабилизации таким образом, чтобы после определенного угла заноса или сноса она тут же вступала в действие, даже будучи в отключенном состоянии. Как только корма машины уходит в сторону на чуть больший угол, чем положено, чувствуешь, как электроника подтормаживает колеса.
На руле и кожаных сиденьях красуется кобра – фирменный знак “Shelby Automobilies”.
Тормоза от “Brembo” работают отменно. Но после эффективного замедления на дуге поворота тяжелый нос начинает сносить, и мне приходится подруливать, благо инженеры сделали рулевое управление более точным, и контролировать машину не так сложно. Но грубых ошибок “Мустанг” с символикой “кобры ” все равно не прощает. На выходе из поворота уже задний мост идет в занос. Бережно работая педалью газа и рулем, можно скользить на выходе из виража всеми четырьмя колесами, пока не вступят в дело электронные “ошейники”. Представляю, как было бы весело ездить на таком автомобиле, не будь в нем системы стабилизации!
Почти всю трассу я проезжал на второй передаче, выкручивая мотор до 6.000 об/мин и пытаясь контролировать занос на выходе из каждого виража. Местами включал третью, но она казалась чересчур длинной для трека с закрученными поворотами и короткими прямыми.
Вместо положенного одного заезда по три круга я проехал заезда четыре, а потом уступил место Йосу Капито, а сам сел рядом. К моему удивлению, почти всю трассу мы прошли на третьей передаче, причем Йос удерживал стрелку тахометра в пределах 4.000 об/мин.
– Почему не крутите выше? – поинтересовался я.
– Так машина едет плавнее. Быстро, но без внезапных заносов, – прокомментировал специалист.
“Но так ведь скучно!” – подумал я. Настоящих мустангов когда-то уважали именно за дикий норов: чуть зазевался, и он сбросил тебя со своей спины…
Краткая техническая характеристика “Ford Mustang Shelby GT500“ | |
Габаритные размеры | 477,8х187,7х141,2 см |
Снаряженная масса | 1.854 кг |
Двигатель | V8, 5.400 куб. см, с мех. компрессором |
Мощность | 540 л.с. при 6.200 об/мин |
Крутящий момент | 690 Нм при 4.500 об/мин |
Коробка передач | 6-ст., механич. |
Тип привода | задний |
Максимальная скорость | 315 км/ч |
Разгон 0-100 км/ч | 4,9 с |
Средний расход топлива | 16 л/100 км |
Запас топлива | 65 л |
A suspension pregnant with iron particles
For all its engine success, the GT350’s chassis success is even better—if only because Ford had so much farther to go in improving its pony car’s handling. For starters, the GT350 has more track-focused springs and bushings than the Mustang GT (which sits just below the GT350 in the Mustang line-up). But there’s much sexier chassis tech on tap, and it starts with MagneRide dampers, which come with the GT350’s Track Pack option, and are standard equipment on the GT350R.
MagneRide is the trade name for a computer-controlled suspension system that uses an electric charge to dynamically adjust the damping rates of a car’s shock. It keeps the car settled over rough surfaces, and reduces body roll in the corners. Instead of using a traditional hydraulic piston, the dampers are filled with a viscous fluid impregnated with iron particles. By adjusting an electric current that passes through the fluid, the fluid can be made either more viscous (for increased damping) or less viscous (for a softer, more compliant ride).
Dan Masaoka
The MagneRide dampers use computer-controlled electric curent to adjust shock stiffness.
Yeah, it’s nerdy stuff. Just know that Ford uses wheel sensors and a host of other real-time data sources to dynamically calibrate the dampers in response to changing road conditions and suspension loads. Add in a front splitter, a rear diffuser, and a decklid spoiler—all designed for legitimate downforce and air management—and you have a package that’s intent on keeping the GT350 flat in turns.
Технические характеристики
Спортивная «двухдверка» Ford Mustang Shelby GT350 и её трековый вариант – GT350R – оснащаются бензиновой силовой установкой V8 объёмом 5.2 литра, развивающей пятьсот тридцать три лошадиные силы мощности. Максимальный крутящий момент, девяносто процентов которого доступны в диапазоне от 3 тысяч 450 до 7 тысяч оборотов коленчатого вала в минуту, составляет пятьсот восемьдесят Ньютон-метров. Отметим, что пиковый показатель оборотов у данного двигателя достигает 8 тысяч 250 об/мин – это рекордное значение для автомобилей Ford, предназначенных к эксплуатации на дорогах общего пользования.
В перечне доступных для Форда Мустанга GT трансмиссий прогнозируемо отсутствует «автомат» – в нём значится безальтернативная шестискоростная механическая КПП Tremec TR-3160. Что касается трековой модификации, то в рамках программы по уменьшению её снаряжённой массы инженеры демонтировали климатическую систему, мультимедийный центр, обшивку багажного отделения, резонаторы выхлопной системы и задний диван, а вместо некоторых металлических кузовных элементов были установлены аналоги из углеволокна. Помимо этого, GT350R оснастили более жёсткой «ходовкой» MagneRide и задний дифференциал Torsen с высокоэффективным охлаждением.