Lamborghini aventador
Содержание:
Origins
The first iteration of the Aventador — the 2011 LP700-4 — was imagined by Italian automotive designer Filippo Perini, who is currently the head honcho at Italdesign. Its fighter jet persona is certainly deliberate, with an angular wedge-shaped silhouette and intimidating profile, the byproduct of aggressive aerodynamic overhangs, body panels, diffusers and air inlets.
Named after a breed of fighting bull (as is the case with other models in the lineup), the Aventador is the first V12-engined Lamborghini to forgo Bizzarini’s design schematic in favour of brand new architecture. Built from scratch under the guidance of Audi, this new Lamborghini V12 engine — codenamed L539 — is strongly influenced by the parent company.
Now backed by an evolution in performance and having taken huge technical leaps over the Murciélago, Lamborghini’s latest V12 was ready to make its entrance one for the ages. Built upon a carbon fiber monocoque and inspired by the styling of the limited-production Lamborghini Reventón, the Aventador was originally scheduled to have a 4,000 unit production run.
Thanks to its instant success and enduring popularity, Lamborghini reckoned that more of a good thing couldn’t possibly be a bad thing. So by 2016, over 5,000 examples had been built; well past where the original goal posts were set. Fast forward to September 10, 2020, and Aventador No. 10,000 had just rolled off the production line.
Комплектации и цены
Купить новый автомобиль будет непросто, так как это лимитированная версия (900 экземпляров). Предварительный ценник начинается от $ 404 070 (порядка 27 520 000 рублей). Базовая комплектация Lamborghini Aventador SVJ 2019 может похвастаться:
- Шестью подушками безопасности;
- Мультимедийным центром, рассчитанным на сенсорный дисплей;
- Биксеноновой оптикой и LED-габаритными огнями;
- Комбинированной отделкой салона;
- Пакетом безопасности;
- Двухзонным «климатом»;
- Углеродокерамическими «тормозами»;
- 20- и 21-дюймовыми «катками» из легкого сплава;
- Системой полного привода;
- Адаптивными амортизаторами и прочим.
Lamborghini Aventador SVJ (2018-настоящее время)
В августе 2018 компания решила показать самый экстремальный вариант, который называется Lamborghini Aventador SVJ. Что касается самой аббревиатуры, это сокращение от слов «Super Veloce» (супер быстрый) и «Jota». Если сравнивать новинку с традиционным Авентадор, то SVJ имеет немало косметических улучшений, львиная доля которых направлена на повышение аэродинамических характеристик автомобиля.
Компания планирует выпустить ограниченный тираж в количестве 900 экземпляров. Кроме этого, компания выпустила специальную версию Lamborghini Aventador SVJ 63 также в ограниченном тираже – лишь 63 автомобиля. Это было сделано в качестве дани уважения году образования бренда Ламборджини – 1963.
Lamborghini Aventador
When it was unveiled at the 2011 Geneva Motor Show, the Lamborghini Aventador ushered in a new generation of the company’s celebrated line of V12-engined automobiles. Following in the footsteps of a famous lineage of cars which included the Murciélago (which preceded it), Diablo, Countach and Miura, meant that the Aventador was in the running to be something very special from the get go.
It has proved to be all of that and more, with the Aventador also serving as an evolution in Lamborghini’s philosophy and engineering prowess. Where its predecessors were often difficult to drive at the limit and at times, rough around the edges, the Aventador has practically no shortcomings.
The Aventador’s proper refinements and exceptionally improved all-around performance does nothing to dampen its wild, extroverted, wedge-shaped silhouette that only a Lamborghini can pull off with undisputed legitimacy. Inspired by the limited edition Reventón, the Aventador holds no punches in any regard, going on to set lap times that are as outrageous as its appearance.
At the heart of this is a 6.5L naturally aspirated engine which sends power to all four wheels via an “ISR” automated manual transmission. Over the lifecycle of the model, the L539 engine has been improved to produce up to 770 hp from the 700 hp available on at-launch examples.
All-wheel-drive remains the exclusive drivetrain configuration across the entire Aventador range, with no plans by Lamborghini to explore the production of rear-wheel-drive variants. Afterall, the company has spent considerable resources perfecting the car on the existing platform and a rear-driven version would simply be “too difficult to manage”, according to Chief Engineer Maurizio Reggiani.
Motorsport
The Aventador isn’t homologated and doesn’t participate in any professional motorsport competitions. There is however, an Aventador-based variant — known as the Essenza SCV12 — which is made exclusively for track use and grant owners entry into Lamborghini’s one-make customer racing program via their motorsport division, Squadra Corse. Production is capped at 40 units.
The Essenza SCV12 has the distinction of being the world’s most powerful naturally-aspirated car, generating 842 hp from an up-tuned version of the 6.5L V12 used in the Aventador SVJ. It otherwise shares much less in common with the road car. Squadra Corse is also involved in the creation of two one-off cars — the SC18 Alston and SC20 — both of which are based on the Aventador SVJ and are designed primarily for the race track.
Интерьер
Внутри быстрого SVJ особенных отличий от стандартной модели Авентадор почти нет. Единственное, его отделка обладает большим процентом замши и углеволокна
Когда оказываешься внутри автомобиля, сразу обращаешь внимание на уникально оформленное строение передней торпедо, где особенное внимание на себя берет огромная центральная консоль, которую украшает крупный дисплей развлекательного центра, блок настройки «микроклимата» и солидное число клавиш и тумблеров
Напротив водительского места можно увидеть наличие широкоформатного жидкокристаллического дисплея «приборки». Еще в глаза бросается современное 3-спицевое мультифункциональное рулевое колесо, имеющее по-спортивному подрезанный нижний обод. Внутренняя часть рассчитана только на двух человек. Два кресла имеют ковшеобразную форму и встроенные подголовники, а также отменную боковую поддержку.
Что касается качества материалов и сборки, она полностью соответствует премиальному классу. Невзирая на статус транспортного средства, он обладает багажным отделением, но рассчитанным лишь на 140 литров. Это отделение размещается в носовой области Lamborghini Aventador SVJ 2019.
История автомобиля
Новый автомобиль должен был заменить Lamborghini Murcielago. Это произошло в марте 2011-го во время международного Женевского автомобильного шоу. Lamborghini Aventador Roadster появился в ноябре 2012 года. В 2016-м машина пережила запланированный рестайлинг. В результате, «итальянец» получил обновленный экстерьер, интерьер и перенастроенную подвеску.
Судя по рекламным материалам Ламборджини, Aventador – знаменитый бык, которого выращивали сыновья дона Челестино Куадри Видеса. Последний прославился после одного из самых кровопролитных боев в Сарагосе, за который он получил престижную награду «Trofeo de la Pena La Madronera» за выдающуюся храбрость на арене. Приставка LP 700-4 в конце обозначает технические данные транспортного средства, где 700 – мощность в лошадиных силах, а 4 – система полного привода.
Special Editions / One-Off Models
No Lamborghini model range would be complete without a healthy serving of special editions and one-off versions, and this is certainly no different when it comes to the Aventador. Some of the most notable and rare Aventador variants include the one-off barchetta-styled Aventador J, the limited-run Veneno and Centenario, and the special edition SVJ 63 coupé and Roadster.
There is surely more to come from Lamborghini, particularly as the Aventador’s life-cycle comes to an end; likely within the next year or two. We’ll dive deeper into all the special edition and one-off Aventadors ever produced, in the “Variants” and “In Depth Guides” sections below.
End of Production
At the time of this writing, Lamborghini has committed to producing the Aventador through to at least the 2021 model year. There are already rumours that a successor is waiting in the wings, and could arrive as early as late-2021 or sometime in 2022.
In late 2020, the Aventador reached the milestone of 10,000 units produced, which is a remarkable achievement for a car of its stature. While it is unlikely to surpass the Gallardo’s production run of a Lamborghini-best 14,022* units — which we reckon, was never the company’s principal motivation anyway — there can be no argument that the Aventador will be considered a huge success by both Lamborghini and its followers.
*Lamborghini announced in late 2019 that 14,022 units of the Huracán had been produced, matching the Gallardo’s feat. While there have been no official numbers released on production figures since that time, it is assumed that the Huracán has easily surpassed this mark by now.
Initial Release
Aventador LP700-4 (2011-2016) & Aventador LP700-4 Roadster (2013-2016)
The very first Aventador variant was the LP 700-4 coupé. Right off the bat, Lamborghini’s new flagship model featured a 6.5L naturally aspirated V12 engine which produced an impressive 700 hp @ 8,250 rpm and 509 ft-lbs of torque @ 5,500 rpm. Mated to a 7-speed single clutch automated manual transmission which sent power through an all-wheel-drive system, the LP 700-4 was capable of 0-60 mph in just 2.9 seconds, setting the tone for the variants which followed.
Faster and lighter than its predecessor, the Aventador achieved close to 200 lbs of its shed weight via the extensive use of carbon fiber materials throughout, along with a redesigned drive line. Style-wise, the LP700-4 was an evolution of the Reventón’s design and featured much larger side intakes in front of the rear wheels.
The entire body and monocoque was produced in-house by Automobili Lamborghini using Resin Transfer Moulding techniques. Many of its mechanical components are derived from motorsport, such as the push-rod inboard spring/damper units and the dual-plated single clutch, which was lighter than the more popular dual-clutch solutions at the time.
The Aventador LP700-4 Roadster was announced late in 2012, with production beginning early in 2013. Thanks to its well-thought-out design and a lightweight drop-top setup, the Roadster has only a remarkably negligible performance penalty compared to the coupé. Speaking of the removable roof — which consists of two carbon fiber panels — it weighs just 12 kg total.
Reinforcements to the front and rear pillars — to improve structural rigidity and provide enhanced rollover protection — account for most of the 50 kg that the Roadster weighs more than the coupé. Equipped with the same power plant as the latter, performance metrics remain virtually the same: 0-60 mph still takes just 2.9 seconds, while top speed (349 km/h) is just 1 km/h lower.
SuperVeloce
Unveiled at the 2015 Geneva Motor Show and 2015 Pebble Beach Concours d’Elegance, were the SV (short for SuperVeloce) coupé and Roadster variants, respectively. Both models were added to the lineup during the final two years of the first phase of production, before the refreshed Aventador was officially released in late 2017.
Each of the SV models benefited from notable upgrades over their LP700-4 counterparts (which continued to sell alongside them until 2017), with more power, better aerodynamics and additional weight reduction measures all contributing to the total-package improvements.
For starters, engine output was increased to 750 hp — up 50 hp from the standard cars — while more carbon fibre parts were used throughout, helping to reduce total weight by around 50 kg in both of the SV models relative to their 700-4 counterparts. The SV coupé and SV Roadster each saw their 0-60 mph time improve to 2.8 seconds, though it could be argued that the more obvious improvements were in other areas of the car.
Driving dynamics were greatly enhanced for the SV, with downforce improving by as much as 180% for the coupé thanks to a redesigned front splitter, rear diffuser and fixed rear wing. Revisions to the electronic steering system, adaptive dampers, and magnetic pushrod suspension were complemented by a stiffened chassis; in unison, this helped to provide a heightened level of balance, agility and precision.
The Roadster — which was limited to just 500 examples — has the distinction of being the first drop-top Lamborghini model to adorn the SuperVeloce moniker, in the process becoming the most performance-oriented convertible ever produced by the company when it was released. Production of the SV ended in 2017, making way for the impending shake up in the Aventador roster.
Reception & Legacy
Throughout its life-cycle, the Aventador has been the subject of critical acclaim from just about every credible pundit and respectable authority in the automotive industry. In particular, the already legendary 6.5L naturally-aspirated V12 engine has received nothing but praise, from its very beginnings and through each of its revisions along the way.
Automotive journalism powerhouse, Top Gear, named the Aventador their “Supercar of the Year 2011”, while magazines such as Car and Driver and Motor Trend amicably proclaimed it as “The best Lamborghini ever.” and “…the friendliest V12 supercar in the world.”
Many have questioned the Aventador’s use of a single-clutch transmission, as opposed to the more robust and typically smoother (and quicker) shifting dual-clutch systems that have become a universal feature in today’s high-performance vehicles.
However, Lamborghini has proven that their decision to forgo the DCT has not tethered the car’s potential, with the 7-speed ISR unit optimally matched with the Aventador’s drivetrain. The lack of an optional manual transmission and rear-wheel drive versions are also trending topics in most purist-biased circles.
The wildness and raw nature of classic Lamborghini cars tend to occupy a sweet-spot amongst an older generation of buyers and enthusiasts. They expect and even desire a Lamborghini to be a handful to control at the limit, and do without refinements in the interest of a more pure driving experience. But more than anything, this is a veiled compliment and acknowledgment of the Aventador’s superb road-manners and extraordinary capabilities on the race track.
Over time, the Lamborghini Aventador has proven to be generally reliable and problem free, with electrical gremlins in some of the earlier models being amongst the most common issues. Its stablemate, the Huracán, is generally considered to be more reliable and cheaper to maintain and service, though this is to be expected. Some owners have also reported transmission issues in the first batch of initial release examples, with 2013 model years (and onwards) having smoothed things out for the most part.
Экстерьер
У агрессивной передней области итальянского гиперкара появилась стильная оптика головного света, пара узких отверстий воздухозаборника и принципиально новый фронтальный бампер, оснащенный несколькими секциями воздухозаборников и немалым количеством разнообразных аэродинамических элементов. Новинка оснащена ультралегкими материалами, ориентированными на максимальную эффективность.
Их дизайн прост, но захватывает дух. Любая деталь Aventador SVJ сделан так, чтобы предоставить машине самые лучшие параметры по аэродинамике. Его внешность существенно отличается от экстерьера Aventador S. Перед группой дизайнеров и конструкторов поставили задачу – обеспечить более лучшую прижимную силу. В результате, специалисты смогли увеличить ее аж на целых 40 процентов на обеих осях.
Вдобавок к этому, они на 1 процент снизили коэффициент аэродинамического сопротивления. Стоит рассказать о фирменной технологии активной аэродинамики ALA 2.0. В первый раз ее испробовали на автомобиле Huracan Performante. В чем ее принцип работы? Электронная система координирует работу специальных заслонок, которые расположены во многих вентиляционных каналах.
Благодаря этому можно настраивать уровень прижимной силы, обеспечивая либо большую скорость, либо стабильные прохождения поворотов. Боковая часть Lamborghini Aventador SVJ 2018 получила непохожие ни на что углепластиковые накладки на порогах, большие воздухозаборники, установленные после боковых дверей и огромные «катки» из легкого сплава с эксклюзивным оформлением, которые обуты в низкопрофильные покрышки Pirelli P-Zero Corsa.
Также их дополняют первоклассные углекерамические тормозные устройства. Высота дорожного просвета не превышает значение 115 миллиметров. Как и раньше, новый Авентадор имеет 21-дюймовые задние и 20-дюймовые передние колеса.
Смотря на филейную часть суперкара можно заметить эффективные габаритные огни, солидный бампер с не менее массивным аэродинамическим диффузором, а также парочку больших выхлопных патрубков, которые решили поднять выше. Отдельно стоит упомянуть про великолепную крышку отделения силового агрегата.
Она обладает вмонтированным вспомогательным воздухозаборником, который имеет электронноуправляемые заслонки и двойное антикрыло, необычной формы. Хочется похвалить инженерную группу итальянской компании, потому что новинка получилась не только красивой, стильной, современной, но и аэродинамичной! Aventador SVJ 2019 имеет немало аэродинамических деталей и разветвлённую сеть интегрированных воздушных каналов, которые заметны на спойлере в задней части суперкара.
С помощью обновленной поверхности заднего антикрыла, специалисты компании смогли достичь более лучших результатов. Систему ALA 2.0 оптимизировали, а при помощи боковых винглетов завихрения обеспечили более высокую прижимную силу на прямой и в поворотах на больших скоростях.
Mid-cycle Refresh
Lamborghini reworked the Aventador late in 2016, with a refreshed lineup reflecting a shift in both nomenclature and technical features. The first model to be introduced was the Aventador S LP740-4 coupé, which was a direct replacement for the discontinued LP700-4 coupé, in the process becoming the new base offering in the Aventador roster.
The Aventador S was an improvement in every aspect of the car. Power was improved to 740 hp while keeping with the same 6.5L naturally aspirated V12 engine; a redesigned 7-speed automated manual transmission, improved all-wheel-drive system, and the addition of rear-wheel steering, also helping to take driving dynamics to greater levels.
An updated suspension setup was now managed by Lamborghini’s “LDVA” chassis control unit, which allowed drivers to choose from a variety of preset driving modes which included Sport, Strada (Street), and Corsa (Track), plus an ‘Ego’ mode which enabled customizable sub-settings.
As is expected with any refresh — particularly one done by Lamborghini — changes were aplenty for the exterior as well, with current Head of Design Mitja Borkert making sure to stamp his signature on the model with a sleeker and more modern design.
One of the most notable differences is the completely redesigned front fascia, which incorporates a more aggressive front splitter and features two new air ducts in the front bumper. The design at the rear of the Aventador S strikes a more intimidating pose as well, with longer rear diffuser fins and a triangular exhaust spout (housing three individual exhaust tips) really adding to the character of the car.
In 2017, Lamborghini followed up with the Roadster variant which it unveiled at that year’s Frankfurt International Motor Show. The Aventador S LP740-4 Roadster shared all the same mechanical underpinnings with the coupé, as well as the majority of its design cues — minus of course, the roof. The drop-top system continued to feature two removable carbon fiber roof panels which could be stowed in the front compartment.
Proponents of stat sheet critiques will immediately point out that the on-paper performance metrics remain virtually unchanged. For the coupé, 0-60 mph is still done in 2.9 seconds in spite of a 30 hp advantage over its predecessor. The Roadster seems to have been penalized the most, completing the same sprint in 3.2 seconds due to 50 kg of additional weight and more sophisticated chassis reinforcements.
Технические характеристики
Силовой агрегат
Заставляет передвигаться суперкар Ламборджини Авентадор 2019 мощный 6.5-литровая V-образная 12-цилиндровая атмосферная силовая установка, форсированная до 770 лошадиных силы (720 Нм). Уже за 2.8 с автомобиль ускоряется до отметки 100 км/ч, а «максималка» равняется 351 километров в час (электронное ограничение). Спустя 8.6 с машина разгоняется уже до отметки 200 километров в час.
Трансмиссия
Вместе с таким мощным мотором инженеры компании установили высокопроизводительную роботизированную 7-скоростную коробку передач ISR (с раздельными тягами переключения). Характеристики переключения зависят от выбора режима движения. Новинка имеет систему полного привода с муфтой Haldex 4-го поколения.
Ходовая часть
Основанием для новой быстрой машины послужил углепластиковый монокок, которая является закрытой капсулой со встроенными алюминиевыми закладками, к которым прикручены подрамники. «Итальянец» имеет полноуправляемое шасси и адаптивную систему амортизаторов, получивших магнитореолгическую смесь. Сзади нашлось место для подвески с системой толкателей. Также есть горизонтальные амортизаторы и пружины.
Управляется суперкар отлично с помощью рулевого управления с переменным передаточным отношением (LDS), дополненным гидравлическим усилителем. Специалисты компании смогли перенастроить рулевое управление, работу ABS и ESP. Помимо этого, они установили на автомобиль стабилизаторы поперечной устойчивости, которые на 30 процентов более жестче.
Тормозная система может похвастаться углеродокерамическими дисковыми устройствами. Впереди стоят 400-миилметровые «блины» и 6-поршневые суппорта, а сзади 380-миллиметровые диски и 4-поршневые суппорта. Судя по данным самой компании, тормозной путь нового Ламборджини Авентадор 2019 с отметки 100 километров в час составляет около 30 метров.
Безопасность
Как и другие машины итальянской компании Лаборгини, специальная версия Авентадор обладает солидным перечнем актуальных ассистентов и технологий, которые отвечают за безопасность седоков. Сюда можно отнести:
- Продвинутую ABS;
- Систему стабилизации;
- Оптику со светодиодной начинкой;
- Мощную тормозную систему с углеродокерамическими тормозами;
- Фронтальную двухступенчатую подушку безопасности водителя и адаптивную подушку безопасности переднего пассажира;
- Кресла с боковыми подушками безопасности для защиты от удара головы и грудной клетки;
- Коленные подушки безопасности для некоторых рынков;
- Передние и задние травмобезопасные зоны;
- Боковую систему защиты;
- Электронный контроль устойчивости;
- Электронные помощники EBD, TCS;
- Ремни безопасности;
- Датчики, которые следят за давлением в шинах и так далее.