Тест-драйв lamborghini aventador 2022: конец эпохи v12

Motorsport

The Aventador isn’t homologated and doesn’t participate in any professional motorsport competitions. There is however, an Aventador-based variant — known as the Essenza SCV12 — which is made exclusively for track use and grant owners entry into Lamborghini’s one-make customer racing program via their motorsport division, Squadra Corse. Production is capped at 40 units.

The Essenza SCV12 has the distinction of being the world’s most powerful naturally-aspirated car, generating 842 hp from an up-tuned version of the 6.5L V12 used in the Aventador SVJ. It otherwise shares much less in common with the road car. Squadra Corse is also involved in the creation of two one-off cars — the SC18 Alston and SC20 — both of which are based on the Aventador SVJ and are designed primarily for the race track.

Неординарная внешность Lamborghini Aventador

Силуэт Ламборгини Авентадор неуловимо напоминает модель Countach, выпускавшуюся в 70-80 годах. Традиционные линии в этом автомобиле гармонично перекликаются с чертами новейших технологий авиастроения. Удивительный дизайн кузова от Филиппо Перини презентует Авентадор первого поколения, как автомобиль будущего, без преувеличений.

Философия дизайна Ламборгини всегда была основана на стремлении выйти за общепринятые рамки, на желании опередить время. Модели Авентадор полностью соответствуют этим критериям. Прямые линии сужения капота напоминают очертания акульей головы, четырёхугольные головные фары распахивают хищный «взгляд», строгие боковые черты и огромные воздухозаборники намекают – эта машина способна обогнать ветер.

Широкое лобовое стекло Lamborghini Aventador сильно наклонено назад, боковое остекление вытянуто и даёт хороший обзор трассы. Аккуратный бампер с большими жабрами вырабатывает стабильную прижимную силу, обтекаемая форма кузова показывает потрясающую аэродинамику.

Большое внимание инженеры уделили снижению веса машины, поэтому Авентадор стал первой серийной моделью бренда, для которой создавался полностью углепластиковый монокок. Но карбоновый кузов для Ламборгини далеко не новая идея, первая углепластиковая модель появилась у бренда ещё в 1985 году

Ту машину собрали в единственном экземпляре и отправили на краш-тест, чтобы понять, стоит ли разработка кузова из лёгкого по весу, но кропотливого в производстве материала затрат времени и финансов. В то время технологии производства карбона не были такими доступными, поэтому инженеры пришли к выводу, что карбоновый кузов нерациональная трата. Зато наработки прошлого пришлись кстати в 2010 году и позволили разработчикам значительно снизить массу Lamborghini Aventador. Подрамники модели и внешние кузовные части выполнили из алюминия. Благодаря лёгким материалам и отсутствию лишних элементов декора сухой вес автомобиля составил 1575 кг. Соотношение массы авто и производительности двигателя Lamborghini Aventador определило энерговооружённость в 2,4 кг/л.с.

Высокие показатели аэродинамики обусловлены усовершенствованной системой отвода встречного потока воздуха, удачной формой кузова в виде капли, низкой посадкой. Клиренс Ламборгини Авентадор составляет всего 100 мм. Размеры спорткара: в длину Aventador достигает 4780 мм, в ширину 2030 мм, а «рост» модели всего 1136 мм. Эти цифры предполагают большую надежду на невероятную мощность суперкара, тут же возникает закономерный вопрос: «А у Ламборгини Авентадор сколько лошадиных сил?». Ответ кроется в полном названии модели – Lamborghini Aventador LP700-4, где 700 – количество лошадок, а цифра 4 – это ответ на вопрос: «Какой привод?», в этой машине привод идёт на все четыре колеса.

В первом поколении Lamborghini Aventador салон такой же приятный, как и внешний вид. Отсутствие изобилия в декоре кабины компенсируется высочайшим качеством материалов отделки. Дизайн интерьера повторяет линии кузова, салон достаточно простой и элегантный. Техническое оснащение салона довольно аскетичное, инженеры «Lamborghini» никогда не ставили задачу наполнить кабину массой электроники. На панели приборов ярко выделяется большой тахометр, похожее решение использовалось в Ferrari. На центральной консоли находится цветной мультимедийный экран, показывающий навигацию и трафик в режиме онлайн. Консоль плавно продолжается в подлокотник, что позволяет опытному пилоту пользоваться клавишами управления системами машины практически вслепую. Сидения Lamborghini Aventador представляют собой крепкие ковши с хорошей боковой поддержкой и регулировкой в двух плоскостях. Подогрев сидений доступен только в качестве опции.

Неординарная внешность, довольно приличная для 2011 года мощность, небольшой тираж для массовой серии – всё это заставляет задуматься, сколько стоит Ламборгини Авентадор? Стоимость этой модели изначально стартовала с 19 500 000 рублей, сегодня на вторичном рынке можно купить Авентадор первого поколения за 13-14 миллионов рублей. Не такая уж большая цена за возможность владеть легендой. В обслуживании Lamborghini Aventador практически не отличается от других десятилетних премиальных авто S-класса – так же дорого, долго и не каждый сервис возьмётся. Но это вполне соизмеримая цена за эмоции, которые дают эти автомобили.

Lamborghini Aventador

When it was unveiled at the 2011 Geneva Motor Show, the Lamborghini Aventador ushered in a new generation of the company’s celebrated line of V12-engined automobiles. Following in the footsteps of a famous lineage of cars which included the Murciélago (which preceded it), Diablo, Countach and Miura, meant that the Aventador was in the running to be something very special from the get go.

It has proved to be all of that and more, with the Aventador also serving as an evolution in Lamborghini’s philosophy and engineering prowess. Where its predecessors were often difficult to drive at the limit and at times, rough around the edges, the Aventador has practically no shortcomings.

The Aventador’s proper refinements and exceptionally improved all-around performance does nothing to dampen its wild, extroverted, wedge-shaped silhouette that only a Lamborghini can pull off with undisputed legitimacy. Inspired by the limited edition Reventón, the Aventador holds no punches in any regard, going on to set lap times that are as outrageous as its appearance.

At the heart of this is a 6.5L naturally aspirated engine which sends power to all four wheels via an “ISR” automated manual transmission. Over the lifecycle of the model, the L539 engine has been improved to produce up to 770 hp from the 700 hp available on at-launch examples.

All-wheel-drive remains the exclusive drivetrain configuration across the entire Aventador range, with no plans by Lamborghini to explore the production of rear-wheel-drive variants. Afterall, the company has spent considerable resources perfecting the car on the existing platform and a rear-driven version would simply be “too difficult to manage”, according to Chief Engineer Maurizio Reggiani.

Warranty and Maintenance Coverage

Compared with most mainstream automakers, Lamborghini doesn’t provide stellar warranty coverage. But its protection plans are competitive with those of high-end rivals such as Ferrari and can be enhanced by optional maintenance packages.

  • Limited warranty covers three years and unlimited miles
  • Powertrain warranty covers three years and unlimited miles
  • No complimentary scheduled maintenance

Specifications

Specifications 

2022 Lamborghini Aventador LP 780-4 Ultimae
Vehicle Type: mid-engine, all-wheel-drive, 2-passenger, 2-door coupe

PRICE
Base: $507,353

ENGINE
DOHC 48-valve V-12 aluminum block and heads, port fuel injection
Displacement: 397 in3, 6498 cm3
Power: 769 hp @ 8500 rpm
Torque: 531 lb-ft @ 6750 rpm

TRANSMISSION
7-speed automated manual

DIMENSIONS
Wheelbase: 106.3 in
Length: 191.7 in
Width: 82.6 in
Height: 44.7 in
Passenger Volume: 50 ft3
Cargo Volume: 5 ft3
Curb Weight (C/D est): 3800 lb

PERFORMANCE (C/D EST)
60 mph: 2.7 sec
100 mph: 5.9 sec
1/4-Mile: 10.5 sec
Top Speed: 221 mph

EPA FUEL ECONOMY
Combined/City/Highway: 11/9/16 mpg

Special Editions / One-Off Models

No Lamborghini model range would be complete without a healthy serving of special editions and one-off versions, and this is certainly no different when it comes to the Aventador. Some of the most notable and rare Aventador variants include the one-off barchetta-styled Aventador J, the limited-run Veneno and Centenario, and the special edition SVJ 63 coupé and Roadster.

There is surely more to come from Lamborghini, particularly as the Aventador’s life-cycle comes to an end; likely within the next year or two. We’ll dive deeper into all the special edition and one-off Aventadors ever produced, in the “Variants” and “In Depth Guides” sections below.

End of Production

At the time of this writing, Lamborghini has committed to producing the Aventador through to at least the 2021 model year. There are already rumours that a successor is waiting in the wings, and could arrive as early as late-2021 or sometime in 2022.

In late 2020, the Aventador reached the milestone of 10,000 units produced, which is a remarkable achievement for a car of its stature. While it is unlikely to surpass the Gallardo’s production run of a Lamborghini-best 14,022* units — which we reckon, was never the company’s principal motivation anyway — there can be no argument that the Aventador will be considered a huge success by both Lamborghini and its followers.

*Lamborghini announced in late 2019 that 14,022 units of the Huracán had been produced, matching the Gallardo’s feat. While there have been no official numbers released on production figures since that time, it is assumed that the Huracán has easily surpassed this mark by now.

Reception & Legacy

Throughout its life-cycle, the Aventador has been the subject of critical acclaim from just about every credible pundit and respectable authority in the automotive industry. In particular, the already legendary 6.5L naturally-aspirated V12 engine has received nothing but praise, from its very beginnings and through each of its revisions along the way.

Automotive journalism powerhouse, Top Gear, named the Aventador their “Supercar of the Year 2011”, while magazines such as Car and Driver and Motor Trend amicably proclaimed it as “The best Lamborghini ever.” and “…the friendliest V12 supercar in the world.”

Many have questioned the Aventador’s use of a single-clutch transmission, as opposed to the more robust and typically smoother (and quicker) shifting dual-clutch systems that have become a universal feature in today’s high-performance vehicles.

However, Lamborghini has proven that their decision to forgo the DCT has not tethered the car’s potential, with the 7-speed ISR unit optimally matched with the Aventador’s drivetrain. The lack of an optional manual transmission and rear-wheel drive versions are also trending topics in most purist-biased circles.

The wildness and raw nature of classic Lamborghini cars tend to occupy a sweet-spot amongst an older generation of buyers and enthusiasts. They expect and even desire a Lamborghini to be a handful to control at the limit, and do without refinements in the interest of a more pure driving experience. But more than anything, this is a veiled compliment and acknowledgment of the Aventador’s superb road-manners and extraordinary capabilities on the race track.

Over time, the Lamborghini Aventador has proven to be generally reliable and problem free, with electrical gremlins in some of the earlier models being amongst the most common issues. Its stablemate, the Huracán, is generally considered to be more reliable and cheaper to maintain and service, though this is to be expected. Some owners have also reported transmission issues in the first batch of initial release examples, with 2013 model years (and onwards) having smoothed things out for the most part.

Почему это имеет значение

Учитывая склонность Ламборгини называть свои автомобили в честь знаменитых бойцовских быков, играя в софтбол с корридой, как никогда хочется сказать: «Давайте возьмем этого быка за рога!».

Однако многочисленные параллели, выходящие за рамки метафор о вождении, заслуживают внимания, поскольку целая эпоха подходит к концу в одном автомобиле. Ну, точнее в 600-та: 350 купе, подобных тому, что на фото, и 250 родстеров (технически всего экземпляров 615).

Кстати, эта цитата из «Хемингуэя» правильно приписывается американскому матадору, писателю, художнику, боксеру и промоутеру ночных клубов Барнаби Конраду. Он написал хорошо принятую биографию знаменитого матадора Манолете, погибшего на рогах Ислеро, которая стала названием четвертого автомобиля Lamborghini.

Авентадор, как и многие другие, был назван в честь знаменитого бойцовского быка, и, как и его тезке, ему было суждено умереть. По оценкам, только 0,3 процента бойцовских быков выживают на ринге: Мурсиелаго, тезка предшественника Авентадора, выжил. И хотя «Авентадор» был удостоен Трофея де ла Пенья Ла Мадроньера как самый храбрый бык сезона 1993 года в Сарагосе, награда была вручена посмертно. Так же и автомобиль, носящий его имя, может быть почитаем как величайший из настоящих V-12 Lamborghini.

Поэтому вполне уместно, что компания решила назвать эту последнюю модель ограниченным тиражом «Ultimae». В прямом переводе с латыни это слово означает «последний», но это также корень слова «окончательный». Последнее, лучшее усилие Lamborghini не только для Aventador, но и для его наследия.

Видите ли, вполне вероятно, что это будет последний безнаддувный, негибридный V-12, который когда-либо выпускал Lamborghini, и один из последних безнаддувных, негибридных V-12, точка. Нормы выбросов и экономии топлива убивают их так же медленно и болезненно, как меч матадора (называемый Espada или Estoque, также модели Lamborghini). Завод уже переоснащается для создания преемника Aventador, который почти наверняка будет использовать гибридную трансмиссию, чтобы V-12 оставался в легальном поле чуть дольше.

Mid-cycle Refresh

Lamborghini reworked the Aventador late in 2016, with a refreshed lineup reflecting a shift in both nomenclature and technical features. The first model to be introduced was the Aventador S LP740-4 coupé, which was a direct replacement for the discontinued LP700-4 coupé, in the process becoming the new base offering in the Aventador roster.

The Aventador S was an improvement in every aspect of the car. Power was improved to 740 hp while keeping with the same 6.5L naturally aspirated V12 engine; a redesigned 7-speed automated manual transmission, improved all-wheel-drive system, and the addition of rear-wheel steering, also helping to take driving dynamics to greater levels.

An updated suspension setup was now managed by Lamborghini’s “LDVA” chassis control unit, which allowed drivers to choose from a variety of preset driving modes which included Sport, Strada (Street), and Corsa (Track), plus an ‘Ego’ mode which enabled customizable sub-settings.

As is expected with any refresh — particularly one done by Lamborghini — changes were aplenty for the exterior as well, with current Head of Design Mitja Borkert making sure to stamp his signature on the model with a sleeker and more modern design.

One of the most notable differences is the completely redesigned front fascia, which incorporates a more aggressive front splitter and features two new air ducts in the front bumper. The design at the rear of the Aventador S strikes a more intimidating pose as well, with longer rear diffuser fins and a triangular exhaust spout (housing three individual exhaust tips) really adding to the character of the car.

In 2017, Lamborghini followed up with the Roadster variant which it unveiled at that year’s Frankfurt International Motor Show. The Aventador S LP740-4 Roadster shared all the same mechanical underpinnings with the coupé, as well as the majority of its design cues — minus of course, the roof. The drop-top system continued to feature two removable carbon fiber roof panels which could be stowed in the front compartment.

Proponents of stat sheet critiques will immediately point out that the on-paper performance metrics remain virtually unchanged. For the coupé, 0-60 mph is still done in 2.9 seconds in spite of a 30 hp advantage over its predecessor. The Roadster seems to have been penalized the most, completing the same sprint in 3.2 seconds due to 50 kg of additional weight and more sophisticated chassis reinforcements.

Второе поколение Lamborghini Aventador

В 2015 году выпустили рестайлинговую модель Авентадор. Эта машина получила приставку «Superveloce», что в переводе с итальянского означает «сверхбыстрый». Lamborghini Aventador LP750-4 SV получила чип-тюнинг двигателя, небольшую доработку МКПП, снижение сухой массы до 1525 кг, улучшенную аэродинамику, новый обвес – на багажник установили новое антикрыло и расширили задний диффузор. Рестайлинг коснулся и задних тормозов, дисковые заменили более эффективными керамическими. У второго поколения Авентадор разгон до сотни занимает 2,8 секунды, максимальная скорость прежняя – 350 км/час.

Для Ламборгини Авентадор СВ разработали новый дизайн экстерьера – формы кузова стали угловатыми, более агрессивными. Салон модели пополнился несколькими новыми элементами, для удобства водителя добавили камеры заднего вида, хотя на первом поколении стояли функциональные зеркала заднего вида, но этого казалось недостаточно. Lamborghini Aventador SV вышел тиражом 600 машин.

В конце 2016 вышла модель Lamborghini Aventador LP740-4 S. Для этой модификации обновили подвеску, повысили динамику, форсировали мотор. В Lamborghini Aventador S разработчики добавили функция пользовательской настройки трансмиссии, водитель имеет возможность самостоятельно подобрать режимы подвески, параметры тяги и рулевого управления для режимов «Strada», «Sport» и «Corsa».

С 2011 по 2019 годы моделью Lamborghini Aventador интересовались многие знаменитые дизайн-ателье. Выпущено несколько уникальных экземпляров моделей с тюнингом от Pirelli Edition, DMC, Mansory и SR Auto. На этом история легендарной семьи Aventador не заканчивается, в 2021 году вышло третье поколение модели. Автомобиль приобрёл совершенно новый дизайн, стал легче и динамичнее – на заднем стекле неспроста выставлено 4 ряда спойлеров. Безнаддувный двигатель форсирован до впечатляющих 770 л.с., а максимальная скорость искусственно ограничена 350 км/ч. Модель вышла в двух вариантах кузова – купе и родстер, цена нового Lamborghini Aventador составила 25 799 500 рублей.

В конце марта 2021 года пресс-служба концерна «VW-Group», в который сейчас входит бренд «Lamborghini», сделала неожиданное объявление – 15 проданных в России Aventador SVJ Coupe отзываются на СТО из-за неисправности петли капота. На этих машинах ослабляется затяжка винтов, что чревато открытием капота на скорости. Производитель обещал исправить дефект бесплатно, остаётся надеяться, что это единственная проблема современных суперкаров Aventador.

What’s New for 2022?

We’ve been predicting the end of the Aventador for some time now, and it looks like the 2022 model year will be its last. To celebrate the end of an era, Lamborghini is building a limited number (600 units globally) of a specially equipped Aventador it’s calling the Ultimae. This ultimate send-off features a tuned-up version of its ubiquitous V-12 engine as well as weight-saving techniques that make it lighter than the outgoing Aventador S. The Ultimae will also send more torque to the rear wheels than the S, have standard carbon-ceramic brakes, and it’ll have some unique, albeit subtle, visual details.

Origins

The first iteration of the Aventador — the 2011 LP700-4 — was imagined by Italian automotive designer Filippo Perini, who is currently the head honcho at Italdesign. Its fighter jet persona is certainly deliberate, with an angular wedge-shaped silhouette and intimidating profile, the byproduct of aggressive aerodynamic overhangs, body panels, diffusers and air inlets.

Named after a breed of fighting bull (as is the case with other models in the lineup), the Aventador is the first V12-engined Lamborghini to forgo Bizzarini’s design schematic in favour of brand new architecture. Built from scratch under the guidance of Audi, this new Lamborghini V12 engine — codenamed L539 — is strongly influenced by the parent company.

Now backed by an evolution in performance and having taken huge technical leaps over the Murciélago, Lamborghini’s latest V12 was ready to make its entrance one for the ages. Built upon a carbon fiber monocoque and inspired by the styling of the limited-production Lamborghini Reventón, the Aventador was originally scheduled to have a 4,000 unit production run.

Thanks to its instant success and enduring popularity, Lamborghini reckoned that more of a good thing couldn’t possibly be a bad thing. So by 2016, over 5,000 examples had been built; well past where the original goal posts were set. Fast forward to September 10, 2020, and Aventador No. 10,000 had just rolled off the production line.

Модификации Lamborghini Aventador

В 2012 году разработчики представили концепт-кар Lamborghini Aventador J. Этот экземпляр выполнен в кузове со съёмной крышей. Несколько месяцев спустя вышла серия Lamborghini Aventador Roadster.

Конструкция съёмной крыши сделана из карбона и весит чуть меньше 6 килограммов. Двухцветный кузов создаёт впечатление полностью открытого верха машины. Монокок для родстера пришлось переработать, но на весе автомобиля это не сказалось. На энергоэффективность повлияла конструкция крыши, в кузове родстер Lamborghini Aventador разгон до сотни занимает ровно 3 секунды.

В конце 2012 года снова была представлена обновлённая модель. Эта машина вышла в красном кузове с новым дизайном колёсных дисков.

Помимо дизайна обновились в этой модели Lamborghini Aventador характеристики экономичности: расход топлива снизился до 16 литров на сотню, в двигателе появилась система «старт-стоп», модернизировались амортизаторы.

В 2013 году бренд «Lamborghini» праздновал 50-летний юбилей, по этому поводу была выпущена мини-серия в 200 экземпляров Lamborghini Aventador LP720-4 50° Anniversario. В этой модели стоит двигатель на 720 л.с., значительно улучшена аэродинамика, переделана корма. Модернизация «мозгов» позволила снизить вес на 25 кг. Но машина не стала быстрее ни на десятую часть секунды, это просто эксклюзивная модификация, которая красиво блестит за счёт уникального глянцевого ЛКП.

Initial Release

Aventador LP700-4 (2011-2016) & Aventador LP700-4 Roadster (2013-2016)

The very first Aventador variant was the LP 700-4 coupé. Right off the bat, Lamborghini’s new flagship model featured a 6.5L naturally aspirated V12 engine which produced an impressive 700 hp @ 8,250 rpm and 509 ft-lbs of torque @ 5,500 rpm. Mated to a 7-speed single clutch automated manual transmission which sent power through an all-wheel-drive system, the LP 700-4 was capable of 0-60 mph in just 2.9 seconds, setting the tone for the variants which followed.

Faster and lighter than its predecessor, the Aventador achieved close to 200 lbs of its shed weight via the extensive use of carbon fiber materials throughout, along with a redesigned drive line. Style-wise, the LP700-4 was an evolution of the Reventón’s design and featured much larger side intakes in front of the rear wheels.

The entire body and monocoque was produced in-house by Automobili Lamborghini using Resin Transfer Moulding techniques. Many of its mechanical components are derived from motorsport, such as the push-rod inboard spring/damper units and the dual-plated single clutch, which was lighter than the more popular dual-clutch solutions at the time.

The Aventador LP700-4 Roadster was announced late in 2012, with production beginning early in 2013. Thanks to its well-thought-out design and a lightweight drop-top setup, the Roadster has only a remarkably negligible performance penalty compared to the coupé. Speaking of the removable roof — which consists of two carbon fiber panels — it weighs just 12 kg total.

Reinforcements to the front and rear pillars — to improve structural rigidity and provide enhanced rollover protection — account for most of the 50 kg that the Roadster weighs more than the coupé. Equipped with the same power plant as the latter, performance metrics remain virtually the same: 0-60 mph still takes just 2.9 seconds, while top speed (349 km/h) is just 1 km/h lower.

SuperVeloce

Unveiled at the 2015 Geneva Motor Show and 2015 Pebble Beach Concours d’Elegance, were the SV (short for SuperVeloce) coupé and Roadster variants, respectively. Both models were added to the lineup during the final two years of the first phase of production, before the refreshed Aventador was officially released in late 2017.

Each of the SV models benefited from notable upgrades over their LP700-4 counterparts (which continued to sell alongside them until 2017), with more power, better aerodynamics and additional weight reduction measures all contributing to the total-package improvements.

For starters, engine output was increased to 750 hp — up 50 hp from the standard cars — while more carbon fibre parts were used throughout, helping to reduce total weight by around 50 kg in both of the SV models relative to their 700-4 counterparts. The SV coupé and SV Roadster each saw their 0-60 mph time improve to 2.8 seconds, though it could be argued that the more obvious improvements were in other areas of the car.

Driving dynamics were greatly enhanced for the SV, with downforce improving by as much as 180% for the coupé thanks to a redesigned front splitter, rear diffuser and fixed rear wing. Revisions to the electronic steering system, adaptive dampers, and magnetic pushrod suspension were complemented by a stiffened chassis; in unison, this helped to provide a heightened level of balance, agility and precision.

The Roadster — which was limited to just 500 examples — has the distinction of being the first drop-top Lamborghini model to adorn the SuperVeloce moniker, in the process becoming the most performance-oriented convertible ever produced by the company when it was released. Production of the SV ended in 2017, making way for the impending shake up in the Aventador roster.

Добавить комментарий

Ваш адрес email не будет опубликован. Обязательные поля помечены *